mandag den 26. november 2018

Karklude i gåseøje

Hvis mine viskestykker, dækkeservietter o.lign. har vævefejl, så jeg ikke selv har lyst til at bruge dem og ikke vil være bekendt hverken at sælge dem eller forære dem væk - så ender de her i huset som karklude. Og de er et hit! Karklude i hør er lækre og effektive.

Og i den anledning har jeg nu sat op til karklude, som fra starten er bestemt til at være karklude. Lidt fint skal det være, så de er forsynet med en lille repskant og mønstret med store gåseøjne.

Trenden er en meget ujævn lintow, som har artet sig pænt - enkelte tråde har filtret sig sammen, og gulvet under væven er dækket af et tæt lag hørfnuller; men bortset fra det, er det gået fint.

En sjov opsætning, hvor det ikke tog lang tid at væve en klud, og hvor jeg fik afprøvet nogle farver og kvaliteter - og mindsket beholdningen med rester af kraftige hørgarner.
.
 

Først en håndfuld julerøde - fem stykker rakte resten af det røde lintow til, de blev efterfulgt af en enkelt rødbrun, men den var lidt trist, synes jeg, så det blev kun til en enkelt.

Så fulgte tre mørkeblå (og så var den rest garn opbrugt) og en enkelt lyseblå. Der var rigeligt garn til flere; men jeg er ikke så begejstret for farven, så den blev single.

 

 

Det blev til et par stykker i en klar blå hør, og den ujævne blågrønne hamp kan jeg godt lide, så den blev også gentaget.

Så syntes jeg, at der skulle en 'almindelig' grøn med i rækken; men den var lidt kedelig, så jeg besluttede mig til at give den en smal rød stribe i midten af gåseøjet. Det var tilsyneladende for meget for mig at holde styr på, så jeg kom til at vende tramperetningen for tidligt - og opdage det for sent. At væve flere cm baglæns med lintow-trenden var ikke en mulighed, det filtrer for meget, så jeg fortsatte og vævede den symmetrisk omkring midten.

Tilbage til de ensfarvede: det blev til tre stykker med en sort hør 16/4, og den indtil videre sidste har limegrønt hør 16/2 i islættet; den får nok også lov at blive gentaget - og resten af trenden rækker vist til et par stykker med hvidt lintow i islættet.

 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar