søndag den 7. april 2013

Middelaldertasker

Med foråret (skulle det nogensinde dukke op....) kommer også forventning og planlægning til den kommende middelalder-sæson. I år skal vi have nye tasker, har jeg bestemt.

De fleste bevarede tasker fra middelalderen er eksklusive sager med silkebroderier, guld- og sølvtråde etc. - kirkens og adelens ejendele formentlig; men almindelige mennesker har jo også haft brug for tasker - i hvert fald har man jo nok også på dette punkt ønsket at efterligne de rige, så mit bud på en gemen middelaldertaske er vævet i hør, og jeg har valgt diamantkipperen, som er enkel, men alligevel giver et fint mønster.

 
Og det var da virkelig sjovt at få brugt nogle af alle de små spoler med rester af hørgarner; der skal ikke være to ens tasker.



 
Den underholdende del af vævningen fik dog hurtigt ende. Jeg fik vævet 18 små bidder à ca. 25 cm i forskellige farver - så skulle der monteres, og det var noget af en udfordring. En gennemgående effekt på de middelalderlige tasker, jeg har set, er kvaster - så det skal mine naturligvis også have: pynt skal der til.
 
Disse to prototyper er forsynet med snoretræk til lukning og har foer af ubleget hørlærred. De er OK at arbejde videre med, synes jeg; men der mangler et bånd, så de kan fastgøres i bæltet, og som evt. også kan anvendes som hank, hvis man vil bære tasken på armen. 



- og det er jeg så i gang med nu: 10 meter bånd i ubleget hør 16/2 - det er da ikke det mest spændende, jeg har vævet.....

Ingen kommentarer:

Send en kommentar