søndag den 16. august 2015

Håndklæder med repskanter

På den lille væv er der efterhånden kommet en håndfuld håndklæder på tøjbommen. Trenden er hør 16/2 og islættet towgarn i næsten samme nuance. For at 'peppe lidt op' er der tilføjet en repskant, som umiddelbart ser ud som sort/hvid, men hvor den mørke farve er flaskegrøn.

Håndklæderne er brede - 72 cm - og planen var at væve dem kvadratiske og også afslutte med en repskant, der matchede den i siden. Og det er da også lykkedes på håndklædet herunder; men jeg har været igennem nogle mere eller mindre vellykkede forsøg inden da.


Til sidst måtte jeg krybe til korset og finde et redskab frem, som jeg aldrig troede, jeg skulle finde anvendelse for: en plukkepind! Man skal jo ikke gå ned på udstyr.....

Det tager stort set lige så lang tid at væve de 2*1 cm i enderne som de 75 cm håndklæde; men nu får jeg striberne, som jeg vil have dem - og så kan jeg jo overveje at sætte en evt. ny opsætning op på 8 skafter, så jeg kan trampe mønstret op næste gang.


2 kommentarer:

  1. Det er utrolig fint! En veldig flott effekt! Må du telle når du plukker og "lagrer" du plukkinga på en måte?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var faktisk ikke så vanskeligt som jeg havde troet. Det ene skel gemmer jeg på en kæp bag søllerne, og når jeg rejser den på højkant, kan jeg nemt finde skellet. Og så er det ikke så svært at plukke det andet skel op - efter et par inslag samler trådene sig 4 og 4, og da kan du nemt plukke.

      Slet