søndag den 30. december 2018

Tørklæde i lærred

Nu er gaveræset godt overstået, og jeg kan vise billede af årets sidste projekt: Sofie havde ønsket sig et stort, sort tørklæde, og det skulle hun have i fødselsdagsgave den 28. december.

Jeg fik lavet trend den 17. og havde planlagt at køre den på væven den 18. - men så meldte hun sin ankomst til aftensmaden! Der blev hurtigt bundet for skellene, så den kunne komme af trendbordet og gemt. Trenden kom i stedet på væven den 19., jeg blev færdig med vævningen den 21., og tørklædet blev forsynet med frynser, vasket og presset - og pakket ind - inden Sofie kom på juleferie den 23. Det er da godt, jeg tit har svært ved at sove, ellers havde jeg nok ikke nået det.

Og hun blev glad for det :-)

Opsætningen følger samme princip som de øvrige tørklæder fra efteråret: tykt og tyndt garn blandet sammen. Trenden er en fed, 1-trådet tussah-silke, morbærsilke 60/2, merino-uld 30/2, et mohair/silke-garn og et blandingsgarn 40/2 med silke, merino- og cashmir-uld, og islættet er merinould 30/2. En kam 45/10, hvor den fede silke lige akkurat kunne gå gennem rit, hvor mohairen ikke filtrede alt for meget, og hvor de tynde garner fulgtes ad to og to.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar