lørdag den 19. oktober 2019

Viskestykker i ikat

Næsten to år måtte denne trend vente på at komme på væven. Jeg lavede den på ikat-kurset med Winnie Poulsen november 2017 - har glædet mig til at få den op, men der har hele tiden været så meget andet, der også skulle afprøves.

Trenden fik - i modsætning til de tidligere ikat-viskestykker her... - præcis den farve, jeg havde ønsket mig: mørk blå/indigo (den ser generelt lidt lysere ud på billederne herunder).

Men den opførte sig lige så ustyrligt som den grønne trend. I starten fuldstændig kaotisk i mønstret - men det blev da gradvist mere samlet. Det er overraskende at konstatere, hvor meget garnet i trenden flytter sig under bomningen. Her kan man jo tydeligt se det - og selv om der er store forskelle, havde jeg ingen problemer med løse dele af trenden eller enkelte tråde, der blev stramme under vævningen - og det er faktisk også overraskende, synes jeg.

Følg slagets gang herunder med varierende islæt.

Sort 16/1


Sort 16/1 med smalle striber af lys rosa 20/1


Sort 16/1 med smalle striber og ombuk af lys grøn 20/1


Mørkegrøn 20/1 med smalle striber af en lidt lysere grøn 20/1


En mørkeblå (men ikke så mørk som trenden) 30/2


Jeg havde farvet lidt islætsgarn sammen med trenden og bundet løst omkring det, så der (efter planen) blot blev lidt chanceringer i farven - og det lykkedes farktisk godt. Her har den blå 30/2 fået selskab af striber med det indfarvede garn.


Se: nu begynder der at blive lidt samling på tropperne! Et blåt 30/2 med ombuk i mørkegrønt 20/1.


Og søsteren: grønt 20/1 med ombuk i blåt 30/2.


Mange svenske vævere er rigtig gode til at finde anvendelse for trendresten - äfsingar'ne. Jeg må indrømme, at jeg stort set altid kasserer den, undtagelsen er en god hør-tæppetrend. Men her blev trendresten brugt til stropper, som skulle matche viskestykkerne.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar