fredag den 31. januar 2020

Karklude i gåseøje

Mine væve er ikke blevet slidt op de seneste uger. Den lille væv har stået med daldrejls-opsætningen længe - og den trak virkelig ikke ret meget i mig. Efter en håndfuld karklude gik jeg i gang med en juleløber, og den nåede langt om længe op på 140 cm. Det må være nok! Men der var stadig trend tilbage, og jeg gad simpelthen ikke væve mere daldrejl. I stedet blev de sidste 1½ meter vævet i lærred - jeg kan måske sy en hue til middelalderbrug af det.

I stuen står opsætningen med 4 meter dug i 145 cm bredde. Jeg arbejder mig gennem den; men der er heller ikke meget flow i vævningen her.

Nå, daldrejlen fik ende, og en ny omgang karklude har taget over: en kraftig ubleget lintow i trenden - gåseøje i bindemønster og diverse lintow-rester i islættet. Se, det er sjovt!

Den ublegede hør i trenden æder til en vis grad farverne i islættet, men man kan da se på spolen, hvilken farve jeg væver med: gul - grøn - et par blå, hvor resten ikke var stor nok til en hel karklud, så der måtte suppleres med striber i andre farver - en turkis med en kraftig, tottet lintow og til sidst en mellemblå.

Og i modsætning til daldrejls-opsætningen, så glæder jeg mig over, at der stadig er 6 meter trend tilbage. Nu skal der væves i røde nuancer.

 

 

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar