tirsdag den 20. april 2021

Silketørklæder

Længe - alt for længe - har jeg haft en fin hvid silketrend på den lille væv. En blank, tynd silke 100/3, som skal blive til lækre tørklæder.

Men jeg har haft lidt svært ved at få vævet dem. Den store væv i stuen har været mere tiltrækkende med sjove opsætninger: drejlsviskestykker, karklude og nu gulvtæpper.

Jeg har ofte svært ved at finde gode islætsfarver til en hvid trend, og det tynde uldgarn, jeg havde tænkt til islæt, er smukt meleret - og jeg synes, det blev meget flimret med meleret garn og gåseøje-mønster. I de lyse farver forsvandt gåseøjet - og de mørke var for markante.... Ja, der var meget i vejen.... Så det blev til en del prøvevævninger, som ikke blev til mere.

Dog: i weekenden tog jeg mig sammen, og et af de melerede garner, som fandt nåde for mine øjne er dette lyst petroleumsfarvede suppleret med et par lyngfarvede striber. 


Et andet forsøg, som jeg synes blev godt, var en lys grå, lidt nubret silke 60/2 i islættet.


Og det blev faktisk til flere, som jeg ikke fik fotograferet: et rødt og et turkis og så slap denne mørkeblå - næsten sorte - merinould 56/2 gennem nåleøjet og kom med - også selv om jeg i første omgang synes, sammensætningen med den hvide trend var lidt hård.


Og så må det være slut med det pilleri med sytrådstynde garner - nu går jeg ind og væver gulvtæpper!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar