lørdag den 17. juni 2017

Grydelapper i farveeffekt

Uha, maj og juni har været et par sørgelige væve-måneder. Herhjemme har jeg haft to tomme væve i næsten en måned - det har på godt jysk været træls, men tiden har ikke rigtig været til vævning.

Godt at jeg har en væv i vævestuen i Auning, og at vi har fast væveaften onsdag - så har jeg jo li'som skullet afsted. I Auning har jeg en genganger på væven: grydelapper i jute. Sidste opsætning blev rigtig god, synes jeg, og de blev så hurtigt væk, at jeg ikke selv fik et par, så den tåler en gentagelse. Materialet er som sidst sort og ubleget jute.

Opsætningen er inspireret af Winnies flotte duge i farveeffekt (opskrift i VävMagasinet 1/2009). Det er en dejlig teknik, som giver mange forskellige mønstrings-muligheder. Jeg startede dog med 'de gode gamle', som ses herunder, og forsøgte mig derefter med rent sort islæt. Den var jeg ikke fan af, så det blev ikke til mere end et lille prøvestykke.

Tern/kastkæp:


Tern/dobbeltvæv:


En lidt spøjs kombination, hvor jeg har trampet ligeover på alle 8 tramper.


Striber/kastkæp:


3 kommentarer:

  1. Hej Mette.
    De er godt nok fine.
    Kender du løbelængden på jutegarnet, for jeg blev da lidt inspireret?
    Kh Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette.
      Dejligt at kunne inspirere :-)
      Løbelængden er ca. 3.000 m/kg, jeg har købt juten hos Lankava: https://www.lankava.fi/Tunn-jutesnoer-tex-330-x-2
      og jeg har 7 tråde/cm.
      Rigtig god fornøjelse med dem!

      Slet
  2. Så mange gøye effekter i dobbeltvev! Veldig inspirerende!

    SvarSlet