søndag den 7. april 2019

Middelalderpuder

Jeg skulle egentlig i gang med en portion middelalderhåndklæder og surfede på Pinterest efter nye mønstre. Pinterest finder hurtigt ud af, hvad jeg leder efter, og jeg fik mange gode billeder med middelalderhåndklæder - og så pludseligt dukkede der et helt andet motiv op!

En gyselig scene - men den kunne jeg nu godt fortrænge, da jeg fik øje på den stakkels mands hovedpude. Havde man sådanne puder i middelalderen? Illustrationen er fra et manuskript fra 1330-40, så perioden er OK - og efter søgen på Pinterest fandt jeg masser af middelalderlige blåternede hovedpuder. Tænk at jeg aldrig har været opmærksom på det tidligere. Sådan nogen skal vi da have i sengen, når vi tager afsted til sommer!


Både trend og islæt er halvbleget hør 12/1 - de blå striber hør 16/1. Jeg har sat trenden for tæt, så det er svært at få de blå striber i islættet lige så markante som i trenden.


Efter første 'prøvevævningspude' gik jeg over til håndspundet hør i islættet og valgte også en anden, lidt blød, hør til de blå striber i islættet; den lagde sig lidt pænere og mere tæt.


Mere end to ens puder kan jeg ikke holde ud at væve, så jeg flyttede rundt på nogle tråde for at få et andet stribemønster. Det lyder nemt - og det er egentlig heller ikke vanskeligt - men hvor brugte jeg dog meget tid på det. Jeg burde nok have klippet ned og søllet om i stedet for at række over slagbordet for at fumle med saks, tråde, søller, hæklenål og rittenål uden helt at kunne se, hvad jeg foretog mig - og efterfølgende rette de fejl, der opstod.


Nå, det fik jo ende, og en ny pude så dagens lys.


Dette håndspundne hør er bleget og lidt 'slattent', så jeg synes ikke, det skulle anvendes i viskestykker eller dug, men det er fint til puder, og resten kommer nok i håndklæderne - for det var jo egentlig dem, der stod for tur.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar