lørdag den 28. december 2019

Daldrejl

Årets sidste og skøreste påfund er karklude i daldrejl.

Jeg vævede for rigtig mange år siden en stor dug i daldrejl til min mor. Det var før jeg fik en væv, der havde skafter nok til at væve ægte drejl, og bortset fra en bunden opgave på Laugets faglige uddannelse har jeg ikke vævet daldrejl siden.

Det er efterhånden blevet til en del karklude-opsætninger: de er i en overskuelig størrelse og gode til at afprøve nye bindinger, og på et tidspunkt dukkede tanken op: mon ikke daldrejl med kombinationen af lærred og flotterende tråde ville være en god kvalitet til en karklud?

For at kludene ikke skulle blive for tykke/hårde at vride, når der er to trådsystemer, satte jeg trenden op i hør 28/1 og planlage med det samme i bundislæt og 16/1 til mønster. Jeg havde regnet med, at en flydende kanttråd i en kraftig totrådet hør ville være tilstrækkelig til at sikre de yderste trendtråde, men måtte hurtigt udskifte en håndfuld tråde i hver side med 16/1 - og herefter gik vævningen fint.


Et forsøg med 16/1 i bundislæt, hvor jeg måtte indskrænke mig til tre mønstre i højden for at kluden ikke skulle blive alt for lang.




Jeg var heldigvis ret realistisk, da jeg lavede trenden, og tænkte: den skal ikke være for lang - du bliver sikkert hurtigt træt af daldrejl.... og efter en håndfuld karklude er jeg halvvejs gennem opsætningen. Tror nu nok, at den sidste del bliver til en juleløber, så får det vel ende :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar