søndag den 19. april 2020

Middelalder-håndklæder

En ny nørde-opsætning af håndklæder inspireret af middelalderlige billeder: kalkmalerier, altertavler, malerier, illustrationer i romaner, bibler m.m. Jeg skal forskåne dig for dokumentationen - du får blot fotos af det vævede :-)

Tidligere håndklæder har jeg vævet i gåseøje, men denne gang landede jeg på krystalkipper. Det er første gang, jeg væver det - jeg har altid synes, det så lidt rodet ud med de skarpe tilslutninger. Men krystalkipper er brugt i middelalderen, så det skulle naturligvis prøves.

Og tænk: så fik jeg en bonusgave, som jeg slet ikke tidligere havde været opmærksom på. De skarpe tilslutninger gør, at jeg ikke behøver en flydende kanttråd! Jeg bruger ofte flydende kanttråd og har det egentlig fint med det; men det er da lettere at være foruden.

Jeg er den lykkelige indehaver af et pænt lager af håndspundet hørgarn - en del endda halvbleget, og det fik som islæt lov at supplere et 2-trådet hørgarn, ca. 20/2, i trenden.


Foto taget ved kunstigt lys - derfor den gule farve.




Og hov! Røde striber? Ja, langt de fleste afbillede håndklæder fra middelalderen er hvide med blå striber, men der findes heldigvis undtagelser. Sidste år vævede jeg et med røde striber efter et kalkmaleri fra Tuse Kirke på Sjælland - denne gang måtte jeg helt til Cypern for at finde det :-) Også et kalkmaleri.


Jeg synes det givet et smukt liv til vævningen med håndspundet garn, som ikke er ganske jævnt - men det kræver da også lidt tålmodighed at spole fra et nøgle, hvor tråden er knækket i spindingen ret ofte.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar