tirsdag den 16. juni 2020

Tørklæder for sjov

I stuen er der fortsat nogle meter tilbage på damask-opsætningen; men den er ikke sjov længere.... Det er det heldigvis i vævestuen hos den lille væv!

Under den underlige boble i Corona-tiden fik jeg lavet et par tørklædetrende, som jeg havde planer om at more mig med; bl.a. skulle jeg se, om jeg kunne finde ud af at væve et tørklæde, jeg engang så på nettet, hvor nogle kontrasttråde bevægede sig gennem tørklædet i lodrette og vandrette striber og rette vinkler.

Den første trend er en meget mørkeblå merinould 56/2 - en delikat sag, så jeg lod de 8 yderste tråde følges ad to og to i søl. Og bindingen er lærred; det behøver ikke være vanskeligere.

Jeg har ikke gode erfaringer med blot at væve et mønster efter inspirationen, efterhånden som arbejdet skrider frem, så skiftet mellem trend og islæt i kontrasttrådene er nøje planlagt. Øj, hvor bliver det spændende at få det pillet af væven, så jeg kan se det i fuld længde. - men der er stadig trend til to tørklæder. De bliver nu nok hurtigt færdige, når alternativet er damasken i stuen :-o


1 kommentar: