torsdag den 21. januar 2021

Prøvevæv

Jeg har haft et lidt vanvittigt projekt kørende i jule-/nytårsdagene. Min svigersøn har ønsket sig en dug, men har i øvrigt ikke haft ønsker til, hvordan den skal se ud - så jeg tænkte, det nok var en god idé at rådføre mig med min datter om farver m.m. Hun ville gerne have en blå dug, og jeg ville gerne væve i hør, så jeg fandt frem, hvad jeg havde af blåt hør og supplerede med et garnkort fra Kinna; ja det vil sige garnkort og garnkort: et print af et garnkort fra nettet ..... det er altså ikke nemt at vælge farver ud fra det, men vi fik indkredset 10 blå-grønne nuancer, hvor jeg bestilte en rulle af hver farve til prøvevævning.

Tanken var at væve tre forskellige dobbeltdækkere, så prøvevævningerne også havde en praktisk anvendelse, og jeg ville gerne lave tre meget forskellige drejlsvævninger, så jeg landede på tre forskellige trende. Jeg tror ikke, jeg nogensinde før har lavet en trend på under 3 meter, men så har jeg da også prøvet det - tre gange endda.

Inspirationen til den første prøvevævning skal ikke være nogen hemmelighed: Bjørke Vävstuga har et stort sortiment af meget smukke drejlsvævninger, og her blev nr. 1 hentet. Jeg holder meget af det hovedbrud, der følger med at finde ud af, hvordan en vævning er blevet skabt, og jeg håber, vävstuen vil tilgive efterligningen. Den har intentionerne, men er ikke nær så ren i farverne som oplægget.


Næste prøvevæv fik efter Signes ønske en trend, som gik fra mørk til lys og retur.


og den sidste blev en 'gammeldags' drejl med ensfarvet trend og islæt i 8 forskellige blå nuancer, lidt retro? 
Tre trende på en uge - der er blevet bommet, søllet og rittet noget i julen; heldigvis kunne to af dem væves med den samme opbinding.


6 kommentarer:

  1. I think all three are beautiful. If I had to choose only one it would be the first draft.

    SvarSlet
  2. That is my favourite, too :-) - but I think they will choose nr. 2.

    SvarSlet
  3. Love love love them all but my taste leans heavily on the second one.

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you, Meg. They haven't decided yet - but I think they agree with you.

      Slet
  4. Is there a weaving draft available for the second one?

    SvarSlet
    Svar
    1. Sure. You find it here: https://vaeveren.blogspot.com/2015/08/en-dejlig-dag.html

      Slet