søndag den 13. juni 2021

Det sidste middelalderhåndklæde

 - i denne omgang.

Det sidste håndklæde er til mig selv. Jeg besluttede, at jeg skulle have et nyt håndklæde, da jeg fandt denne illustration fra 1400-tallet. Jeg synes ikke, det ser ud til, at tegneren havde meget forstand på hverken væve eller vævning - det ser nærmest ud som om, der væves håndklæder på en båndvæv uden skeldannelse? Men skidt: en væv og en væver er det, så sådan skal mit nye håndklæde være.


Men - hvis jeg skulle være tro mod forlægget, så kunne jeg ikke nøjes med at væve striber; der er jo tydeligt et mønster med vinkler/bølger el.lign. Den lille væv har blot 4 skafter og er sat op i 2/2-kipper, så jeg måtte for anden gang i mit liv krybe til oppluk - og jeg kunne konstatere, at det faktisk ikke er så slemt, når man først kommer i gang.

Islættet er fortsat dobbeltspolet tyndt, tyndt håndspundet hør - og denne gang samme islæt i de (lyse)blå striber. Jeg havde håbet på en smuk, mørk indigo-blå, men fik trods ihærdige forsøg en temmelig lys blå. 

I dette håndklæde valgte jeg at trampe lige over 1-4, så jeg fik langsgående striber.

Ja, så er håndklæderne snart klar - men alle middelalderfestivaler er vist efterhånden blevet aflyst, så de bliver nok først luftet i 2022 :-(

Ingen kommentarer:

Send en kommentar