onsdag den 24. november 2021

Tang!

Jeg elsker vævning! specielt den lidt tekniske side af håndværket, hvor man kan lege med de forskellige bindinger; materialerne svinger som regel ikke meget: Hør til køkken- og bordtekstiler, uld og silke til det øvrige. Men selvfølgelig kan jeg fristes til at eksperimentere med noget nyt - som da jeg f.eks. faldt over garn lavet af tang. Det måtte da afprøves, og det er jeg i færd med lige nu.

Garnet er blankt som silke - minder i det hele taget om silke - så en tørklædeopsætning er et fint forsøg, tænker jeg. Jeg investerede i hvidt og indigoblåt garn (helt konkret indigoblåt, det er farvet med indigo) og valgte at væve en farveeffekt: variationer over kastkæp.

Det første tørklæde er netop blevet færdigt, og jeg klipper lige straks af, så jeg kan efterbehandle og vurdere resultatet. Spændende som altid :-)

4 kommentarer:

  1. Curious to hear what you think of the seaweed yarn. Lovely scarf

    SvarSlet
    Svar
    1. Thanks :-) I like the seaweed yarn - it resembles silk a lot: shiny and easy to handle both in warp and weft; not quite as soft as silk though.

      Slet
  2. Spændende. Jeg er nysgerrig på, hvor du har skaffet garnet fra?
    vh Irene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Irene.
      Bart & Francis - et belgisk firma, som har mange sjove garner: https://www.bart-francis.be

      Slet