søndag den 3. marts 2013

Workshop hos Merete Erbou Laurent

Vi er 7 vævere, som afsluttede Væverlaugets faglige uddannelse i skaftevævning sammen i 2011, og som heldigvis formår at holde kontakten til fælles inspiration og hygge. Forårets træf var en kursusdag hos væveren Merete Erbou Laurent, som væver de smukkeste tæpper i papirgarn, og som havde invilliget i at holde en kursusdag for os med fokus på papirgarn.

Merete er indehaver af den største væv, jeg nogensinde har set (og nogensinde vil komme til at se er jeg overbevist om). Jeg overdriver ikke: der vil kunne dækkes op til 12 personer mellem sølskafter og strækbom. Det var fantastisk at prøve at væve på den: man følte sig som en dværg på kæmpens væv, men trods mine korte ben og arme, så havde jeg ingen problemer med at væve på den. Dejlig væv - fylder sine 40 m3 eller deromkring.

 
 
Et stort ønske hos os var at væve en prøve på Meretes papirgarns-tæpper i taqueté, og det kom vi alle omkring. Det er nu ikke verdens hurtigste opsætning at væve, så vi enedes hurtigt om at væve en fælles prøve og efterfølgende klippe den op i 6 stykker.
 
 
En anden opsætning var en vævning i sammenbundne lag med to forskellige typer papirgarn - velegnet til f.eks. dækkeservietter. Jeg vandt klargøringen af den væv og stiftede i den forbindelse bekendtskab med lakerede søller; så har man prøvet det med.
 
 
 


2 kommentarer:

  1. Utrolig! Hvor bred er denne veven?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er virkelig en monster-væv :-) Den har en vævebredde på 3 meter og en dybde på ca. 4 meter (det er en damaskvæv). Om du er interesseret, kan du se flere fotos fra dagen (og af væven) på dette link: https://picasaweb.google.com/116894216540445963661/2013KursusVedMereteErbouLaurent?authuser=0&feat=directlink

      Slet