søndag den 30. september 2018

Karklude i lintow

For snart mange år siden 'faldt' der to neongule ruller lintow 4 i min indkøbskurv. De var billige - og en kraftig lintow kan man jo altid bruge.... De forløbne 6-8-10 år har jeg ikke fundet anvendelse for de to hidsigt gule ruller, så en dag i vinterferien i februar besluttede jeg mig til at farve dem.

Jeg lavede trenden klar og smed den i et rødt farvebad i forventning om, at trenden blev rød og jeg kunne væve 'jule-karklude' af den.

Første overraskelse var farven: den klare gule slog så meget igennem, at trenden blev orange/rustrød - ikke rød, som jeg havde forventet. Andet grin fik jeg, da jeg hentede den ind fra tørresnoren, hvor den var lagt til tørre (i frostvejr); den lignede et monster :-)


Jeg havde bundet nogle steder på trenden, så der kunne væves ikat-klude: her med en ujævn orange lintow i islæt.


Og med en rest af den neon-gule, som oprindeligt var trend, i islæt (farven er ikke så hidsig på foto som i virkeligheden)


Og med en rustfarvet, dobbeltspolet lintow 8 i islæt.


Ind imellem var der også stræk med ensfarvet trend, hvor jeg forsøgte mig med at peppe en ordinær lærredsvævning lidt op.



Og til slut en række 'jule-karklude' til familiens eget brug. Islættet er trendresten af vores juledug; min sparsommelige og søde mand har møjsommeligt bundet alle ender sammen og vundet dem op på nøgler. Garnet er Växbos røde 8/1 dobbeltspolet, og de små knuder giver liv til den vævede flade. Det bliver jo en ren fest at bruge karklude i december :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar