tirsdag den 16. oktober 2018

Tørklæder i lærred

Det er efterårsferie - og jeg har bestemt, at den skal nydes med en stak tørklæder i silke og lækre uldgarner. Det er skønt at tage 'skatkisten' frem og vælge nuancer, kvaliteter og materialer, og jeg holder meget af kombinationen med grove og tynde garner sammen: en FED silke og en fin alpacauld 50/2 - lodden mohair og en blank tynd silke. Det er ofte en balancegang at finde en kam, hvor de tykke eller lodne garner kan bevæge sig uhindret, og som ikke er alt for åben til de tynde garner, men som regel går det med at tage 2 tråde i rit af de tynde garner.

Første opsætning er rød!
Her er en fed en-trådet silke, en del merinould 28/2 i forskellige røde/violette nuancer, alpaca-uld 50/2, alpaca/silke 6/2 og morbærsilke 60/2. Jeg laver trenden med kejsestok, så der bliver en vis regelmæssighed i roderiet - og så har jeg i denne trend suppleret med nogle uregelmæssige pink striber, da jeg synes, der manglede noget, både farvemæssigt og til at bryde mønstret.



Første tørklæde har en mørkrød - over mod violet - merinould i islæt, og det næste den tynde alpaca-uld spolet sammen med en tynd orangerød silke.

  

Og se, hvad der venter: den turkise trend er allerede lavet, og de grå garner er næste hold på trendbordet: alpaca, silke, mohair og merinould.


Jeg skulle egentlig have udnyttet det gode vejr i dag og luget et af vores mange bede, men jeg kom til at rydde op i garnerne i stedet for.... Og så fandt jeg et lille nøgle garn indfarvet i lilla, grå, blå, turkis og grøn; det kunne da vist lige danne basis for endnu en tørklædetrend.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar