tirsdag den 6. juli 2021

Fler' håndklæder

Opsætningen på den store væv i stuen har lidt under nogle afbrydelser. Først fandt jeg jo ud af, at jeg ville ritte om til en lidt mere åben kam - dernæst konstaterede jeg, at midterstriben var placeret en smule skævt i forhold til midten. Utroligt at jeg kan væve et helt håndklæde, montere, vaske og rulle - og alligevel først lægge mærke til det, da jeg fotograferede det! Det er blot 8 søller, der er kommet på den forkerte side af midten, men rettes skal det naturligvis i de kommende håndklæder.

Ud over at konstatere skæverten på billedet herunder kan man da heldigvis også se, at vævningen trækker sig sammen efter vask, så farverne bliver mere rene.

Nå! Efter korrektioner i kamning og sølning kom 3 nye håndklæder til verden: et med samme turkise striber som det første, dernæst et med blå og lime og til næsten slut et med grønne striber.




Næsten slut, ja - for vores trægulv i stuen trænger voldsomt til en kærlig hånd, og jeg havde bestilt håndværkere til at pudse og lakere - men først skulle stuen lige ryddes..... Jeg er af natur optimistisk og havde regnet med, at jeg længe var færdig med håndklæderne, når det skulle ske; men nej. Der var stadig trend til mindst ét håndklæde, da jeg var nødt til at pakke sammen. Så væven blev delt i færrest mulige dele: kontramarch, kam, skafter og trend sammen med bagbommen og tramperne sammen med skamlerne. Så da håndværkerne forlod stuen, og væven igen måtte komme ind, kunne jeg nøjes med at binde frem og forbinde skamlerne med underskafter og topskamler. Det var da smart! Og det lykkedes faktisk over al forventning - her følger næste håndklæde i to petroleumsblå nuancer.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar