torsdag den 31. marts 2022

Dataspejlet

Det er sørme længe siden, jeg har vævet noget, jeg ikke selv har lavet opskrift til: tænkt over materialer, binding, farver osv. Jeg holder af selve arbejdet ved væven – men mindst lige så meget af tankerne omkring en ny opsætning, så at væve efter en færdig opskrift trækker ikke rigtig i mig.

Ikke desto mindre sidder jeg nu og væver 6½ meter lærred, som jeg overhovedet ingen indflydelse har haft på.

Trapholt har i en årrække faciliteret en håndfuld borgerinddragende projekter inden for bl.a. håndarbejde: strik, hækling, broderi og patchwork, hvor interesserede laver et bidrag til et fælles værk (du kan læse mere om det her...). Og næste projekt skal bl.a. indeholde 12 vævede baner (den inderste ring i billedet herunder), som Astrid Skibsted (www.astridskibsted.dk) har designet, og som man kunne byde ind på, hvis man ville deltage.

Jeg har fulgt Astrids arbejde med designet på Instagram - mange fine akvareller og smukke pastelfarver med tilhørende vikleprøver - og blev fascineret af farvesammensætningerne og hvordan, farverne påvirker hinanden. Det var da alletiders mulighed for at lære nyt, blive klogere på farver og formentlig også prøve at anvende andet materiale end hør 16/1, som er favoritten på de hjemlige væve.

Så jeg mødte op på Trapholt og returnerede med en færdig trend med tilhørende islæt og opskrift. 288 dobbelte tråde i hør 56/4 tex samt kanttråde i noget fiskesnørelignende materiale. Det tog ikke lang tid at få den på væven og binde op til lærred, og med 4½ islæt/cm går vævningen også tjept.

Trenden er overordnet fire striber, men med finurlige afvigelser i farverne inden for hver stribe.

Islættet er trendmaterialet spolet sammen med et båndgarn i bomuld, og jeg er blevet tildelt fire farvekombinationer til vævningen: sart rosa og lys gul, to turkise nuancer, beige og lys olivengrøn samt turkis og oliven-gulgrøn. Det er helt sikkert ikke blandinger, jeg selv kunne have fundet på - jo måske de to turkise - og jeg kiggede noget tvivlende på de klargjorte spoler, inden jeg satte i gang.

Men blandingerne mellem trend- og islætsfarver giver god mening, synes jeg, og jeg er rigtig glad både for resultatet og for at være blevet lidt klogere på farveblandinger.

 

 

 

Det er egentlig min plan, at jeg skal i haven i weekenden, men måske er jeg heldig, at det sner :-) - og så bliver jeg inde ved væven og væver banen færdig. Nu bliver det spændende at se det færdige værk, når alle 12 baner er samlet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar