søndag den 26. juni 2022

Farveglade drejlstørklæder

Uldtrenden på væven i stuen har haft lidt hårde odds her i sommer. Der er meget, der skal ordnes i haven, og middelalder-sæsonen står (efter to års tørke) endelig for døren og skal forberedes. Og de sidste par dage med sommertemperaturer lokker ulden ikke voldsomt.

Det er ellers en opsætning, som jeg er rigtig glad for:
- en stribet trend i kontrastfarver
- et lækkert, blødt uldgarn
- masser af islætsfarver at vælge imellem
- og drejl
What's not to like?

Dog: jeg bandt op med hovedet under armen og fik vendt opbindingen, så jeg væver med trendeffekt opad. Det er ikke optimalt, men da jeg opdagede det ved de første islæt, gad jeg simpelthen ikke at binde 64 knuder om; og det går også fint, skellet er godt, og opsætningen arter sig i det hele taget smukt.

Jeg startede som så ofte før på en trend med kraftige farver med et sort islæt. Helt enkelt: sort hele vejen igennem kun afbrudt af tern. Som sagt slår trendens farver fuldt igennem på siden, der er opad - på 'bagsiden' ses islætsfarven med de fem farver i trenden som tern.

 

OK, men næste tørklæde må godt have mere spræl i farverne: turkis og pink. I dette tørklæde vævede jeg i ét parti, så jeg fik en stribet effekt afbrudt af smalle striber pink.

Ja, godt med farver. Tørklæde nr. 3 fik skiftende brede striber i rødt og orange

- og nr. 4 tilsvarende blåt og limegrønt.


Så blev der tid til lidt mere roligt: tre grå farver på skift afbrudt af en smal sort stribe.


Jeg er netop blevet færdig med denne udgave: en meget mørk blå med smalle striber af skiftevis limegrønt og gulgrønt. Og jeg skal bruge aftenen til at kigge på garner og farver til det næste; tankerne går i retning af lilla og rosa.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar